Η ενδιαφέρουσα σειρά ομιλιών συνεχίζεται, αυτή τη φορά με έναν ομιλητή από τον χώρο της Γνωσιακής επιστήμης. Θυμίζουμε πως, όπως είχαμε αναφέρει στο σχετικό άρθρο για την εναρκτήρια ομιλία του καθηγητή φιλοσοφίας Σ.Βιρβιδάκη, η ερώτηση που είχε τεθεί από τον κ. Πρωτόπαπα είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αναστάτωση σε πολλούς από τους παρευρισκόμενους φιλοσόφους. Έτσι λοιπόν, αναμένουμε με ενδιαφέρον την ομιλία του Α. Πρωτόπαππα που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 9/4 στις 19:00, με θέμα «Επίδραση του νου στον κόσμο: Η ελευθερία της βούλησης ως φυσικό-νοητικό φαινόμενο».
Θυμίζουμε πως ορισμένοι φιλόσοφοι όπως λόγου χάρη ο Jesse Prinz έχουν εκφράσει την άποψη πως το εγχείρημα της γνωσιακής επιστήμης πιθανότατα θα προκαλέσει την τρίτη "εννοιολογική επανάσταση" στο χώρο της φιλοσοφίας. Φυσικά με αυτό δεν υπονοείται η κατάργηση ή αντικατάσταση της φιλοσοφίας: Η διερεύνηση των μηχανισμών της νόησης και αντίληψης προσφέρουν συχνά εντυπωσιακές και αναπάντεχες πληροφορίες που πλουτίζουν τον φιλοσοφικό στοχασμό. Βέβαια η δυϊστική παράδοση που θέλει τον νου ως κάτι ξεχωριστό από την φύση, κάτι άυλο και εξ' ορισμού ακατανόητο, είναι αρχαιότατη και αποτελεί των πυρήνα σχεδόν όλων των θρησκευτικών παραδόσεων. Στα πλαίσια αυτών των παραδόσεων, ακόμη και η απόπειρα κατανόησης των μηχανισμών της νόησης ως ένα φυσικό φαινόμενο, αποτελεί σχεδόν αμάρτημα. Επιπλέον, επειδή οι παραδόσεις δεν αποτελούν στεγανά δοχεία, η συγκεκριμένη οπτική του "αμαρτήματος της εξερεύνησης της νόησης ως φυσικό φαινόμενο" είναι διαδεδομένη τόσο στην επιστημονική όσο και στην φιλοσοφική κοινότητα μέχρι και σήμερα. Ο απόηχος του Καρτεσιανού δυϊσμού αντηχεί ακόμη - μπορείτε να τον ακούσετε εάν αφουγκραστείτε τα σαστισμένα μουρμουρητά ορισμένων φιλοσόφων ή τοποθετώντας ένα κοχύλι στο αυτί σας (όχι δεν είναι ο ήχος της θάλασσας). Αντίθετα, για τον απόηχο μη δυϊστικών κριτικών όπως αυτής που έγινε από την Ελισάβετ της Βοημίας στον Καρτέσιο (και που δεν μπόρεσε να απαντήσει ο γνωστός φιλόσοφος), θα πρέπει να τεντώσετε λίγο περισσότερο τα αυτιά σας.
Θυμίζουμε πως ορισμένοι φιλόσοφοι όπως λόγου χάρη ο Jesse Prinz έχουν εκφράσει την άποψη πως το εγχείρημα της γνωσιακής επιστήμης πιθανότατα θα προκαλέσει την τρίτη "εννοιολογική επανάσταση" στο χώρο της φιλοσοφίας. Φυσικά με αυτό δεν υπονοείται η κατάργηση ή αντικατάσταση της φιλοσοφίας: Η διερεύνηση των μηχανισμών της νόησης και αντίληψης προσφέρουν συχνά εντυπωσιακές και αναπάντεχες πληροφορίες που πλουτίζουν τον φιλοσοφικό στοχασμό. Βέβαια η δυϊστική παράδοση που θέλει τον νου ως κάτι ξεχωριστό από την φύση, κάτι άυλο και εξ' ορισμού ακατανόητο, είναι αρχαιότατη και αποτελεί των πυρήνα σχεδόν όλων των θρησκευτικών παραδόσεων. Στα πλαίσια αυτών των παραδόσεων, ακόμη και η απόπειρα κατανόησης των μηχανισμών της νόησης ως ένα φυσικό φαινόμενο, αποτελεί σχεδόν αμάρτημα. Επιπλέον, επειδή οι παραδόσεις δεν αποτελούν στεγανά δοχεία, η συγκεκριμένη οπτική του "αμαρτήματος της εξερεύνησης της νόησης ως φυσικό φαινόμενο" είναι διαδεδομένη τόσο στην επιστημονική όσο και στην φιλοσοφική κοινότητα μέχρι και σήμερα. Ο απόηχος του Καρτεσιανού δυϊσμού αντηχεί ακόμη - μπορείτε να τον ακούσετε εάν αφουγκραστείτε τα σαστισμένα μουρμουρητά ορισμένων φιλοσόφων ή τοποθετώντας ένα κοχύλι στο αυτί σας (όχι δεν είναι ο ήχος της θάλασσας). Αντίθετα, για τον απόηχο μη δυϊστικών κριτικών όπως αυτής που έγινε από την Ελισάβετ της Βοημίας στον Καρτέσιο (και που δεν μπόρεσε να απαντήσει ο γνωστός φιλόσοφος), θα πρέπει να τεντώσετε λίγο περισσότερο τα αυτιά σας.
7 σχόλια:
agapite mou thetikisti. to mono endiaferon pou mporei na bgei apo tin koutra autou tou xountikou epistimona einai ta spasmena toy dontia. ama eisai malakas se ena pragma sinithos eisai se ola.
Ναι!! Θέλω να έρθω στην ομιλία του κ. Πρωτόπαπα και να νιώσω τον απόηχο του Καρτεσιανού Δυϊσμού να σβήνει σαν σε κοχύλι που το σπάει το κύμα!!!
Πολύ καλή η παρομοίωση: ναι, δεν υπάρχει ανθρωπάκι που κρυμμένο μέσα στο κοχύλι φωνάζει. It's just the recurrence of the wind...
@ 18:24
εγώ όταν έχω περίοδο παίρνω ibuprofen των 400mg.
@Ανώνυμος 18.24: Δεν θέλω να σχολιάσω τις πολιτικές απόψεις του συγκεκριμένου επιστήμονα γιατί δεν τις γνωρίζω. Όμως έτσι κι αλλιώς νομίζω πως δεν είναι σωστό να γράφονται απαξιωτικοί/υβριστικοί χαρακτηρισμοί με αυτό τον τρόπο...
Θα σχολιάσω μόνο την τελευταία σου πρόταση, που είναι εντελώς λάθος κατά τη γνώμη μου. Όχι μόνο στο συγκεκριμένο πλαίσιο, μα γενικώς. Θα σου δώσω μερικά παραδείγματα σαφώς υπερβολικά, για να γίνει φανερό τι εννοώ: Ο Χάιντεγκερ ήταν Ναζί - όμως ορισμένες απόψεις του είναι ακόμη εξαιρετικά επίκαιρες (όχι μόνο για τους φιλόσοφους, αλλά και για τεχνικούς κλάδους, όπως πχ για την τεχνητή νοημοσύνη). Για τον Dali ένας συνάδελφός του ζωγράφος είπε πως πρόκειται για έναν "εξαιρετικό καλλιτέχνη και ταυτόχρονα αηδιαστικό άνθρωπο". Επομένως μπορείς να ακούσεις ενδιαφέροντα και σημαντικά πράγματα από ανθρώπους που μπορεί να θεωρείς απεχθείς. Έλα λοιπόν αν θες στην ομιλία: "e-πάταξον μεν, άκουσον δε"
@amalia: :)
den tha mporouses na fereis kalitera paradeigmata pou na epikeironoun tin teleutaia mou protasi...
Και συ, τσούλα των δήμιων, Επιστήμη,
της Αλήθειας εσχάτη τεφροδόχα,
και συ, πρόστυχη Πένα και ψοφίμι,
του βούρκου λιβανίζετε την μπόχα!
εγω πάλι οταν εχεις περιοδο διαβαζω ποιηση @04:29
Δημοσίευση σχολίου