Δευτέρα, Ιουνίου 24, 2013

Ομιλίες: Διαταραχές του ύπνου στη σχιζοφρένεια, μηχανισμοί μνήμης και fMRI


 Ενημερώνουμε για την πραγματοποίηση δυο εκδηλώσεων-διαλέξεων με καλεσμένη ομιλήτρια την Επίκουρη καθηγήτρια Ψυχιατρικής στο πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ κ. Dara S. Manoach, που είναι ερευνήτρια στο κέντρο για Βιοϊατρική Απεικόνιση “Athinoula S. Martinos” του Πανεπιστημίου Harvard στις ΗΠΑ.

Κυριακή, Ιουνίου 23, 2013

Σήμερα η μεγαλύτερη Πανσέληνος του έτους

Τι σχέση έχει το μέγεθος του φεγγαριού με την Γνωσιακή Επιστήμη και συγκεκριμένα την Αντίληψη? Κι όμως, όπως εξηγεί ο διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου, το μέγεθος της σελήνης δεν εξαρτάται από την απόστασή της - όσο από τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε. Σήμερα Κυριακή, 23 Ιουνίου, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε ένα αρκετά ενδιαφέρον φαινόμενο, την μεγαλύτερη Πανσέληνο του έτους. «Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν λανθασμένα ότι αυτό συμβαίνει κάθε Αύγουστο, που φυσικά δεν είναι σωστό αφού πρόκειται απλά για μια οπτική απάτη. Αυτό που συμβαίνει δηλαδή είναι ότι στη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών ο Ήλιος βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο της ετήσιας φαινόμενης τροχιάς του στον ουρανό ενώ αντίθετα η Σελήνη βρίσκεται σχετικά πιο κοντά στον ορίζοντα. Σ’ αυτή τη θέση η Πανσέληνος μπορεί να συγκριθεί με διάφορα άλλα χαρακτηριστικά που βρίσκονται εκεί, όπως δέντρα, κεραίες και διάφορα κτίσματα.

Μ’ αυτόν τον τρόπο ο εγκέφαλος του παρατηρητή παρασύρεται να πιστέψει ότι η Πανσέληνος είναι μεγαλύτερη ενώ επανειλημμένες μετρήσεις έχουν αποδείξει ότι το μέγεθος της Πανσελήνου δεν διαφέρει καθόλου από ώρα σε ώρα. Υπάρχει φυσικά μετρήσιμη διαφορά του μεγέθους της Σελήνης ανάλογα με το αν βρίσκεται στο περίγειό της ή στο απόγειό της, κάτι που συμβαίνει μια φορά κάθε μήνα. Για παράδειγμα το πλησιέστερο περίγειο της Σελήνης το 2013 είναι στις 23 Ιουνίου (357.014 χιλιόμετρα), ενώ το μεγαλύτερο απόγειο ήταν στις 10 Ιουνίου (406.485 χιλιόμετρα). Αυτό όμως δεν έχει σχέση με το πόσο μεγάλη φαίνεται όταν βρίσκεται κοντά στον ορίζοντα, που οφείλεται όπως είπαμε αποκλειστικά και μόνο σε οπτική απάτη» σημειώνει ο Διονύσης Π. Σιμόπουλος, διευθυντής του Ευγενιδείου Πλανηταρίου.


Πηγή: Βήμα science

Σάββατο, Ιουνίου 22, 2013

Τι; Τέλειο μουσικό αυτί;


Περίπου ένας στους 10000 ανθρώπους έχει αυτό που λέγεται "τέλειο" μουσικό αυτί (όχι σαν σχήμα αλλά σαν ικανότητα ακοής). Η συστηματική διερεύνηση του φαινομένου έδειξε πως η αντίληψη δεν φτάνει φυσικά σε επίπεδο τελειότητας - κάθε άλλο μάλιστα. Παρ' όλο που η ικανότητα αυτών των ανθρώπων είναι πράγματι ξεχωριστή σε σχέση με τους υπόλοιπους, δεν λείπουν και στην περίπτωσή τους οι αντιληπτικές δυσκολίες, όταν γίνουν οι κατάλληλοι πειραματικοί χειρισμοί: Πράγματι, μουσικοί με "τέλειο αυτί" έκπληκτοι διαπίστωσαν πως έπαιζαν ξεκούρδιστα όργανα, χωρίς να το έχουν αντιληφθεί νωρίτερα. Όπως λοιπόν πολύ σωστά το έχει θέσει γνωστή μουσικός, "ουδείς άσφαλτος". Περισσότερα εδώ:

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/06/130611122011.htm

Σάββατο, Ιουνίου 15, 2013

Ενδιαφέροντα μαθήματα από το coursera

Στην πλατφόρμα coursera υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα (και δωρεάν) μαθήματα. Προσεχώς ξεκινά το μάθημα "The Social Context of Mental Health and Illness": Τα όρια "παθολογικού" και "φυσιολογικού" είναι δυσδιάκριτα και καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από κοινωνικές συμβάσεις. Το ζήτημα αυτό θίγεται ήδη σε αρχαία κείμενα, όπως για παράδειγμα στα λεγόμενα "ψευδεπίγραφα του Ιπποκράτη". Αναφέρεται πως ο Ιπποκράτης είχε κληθεί για να διαγνώσει την περίπτωση ενός φιλοσόφου, του Δημόκριτου - που είναι προφανές πως τρελάθηκε: Γελά χωρίς λόγο, μένει άγρυπνος, παραμελεί τον εαυτό του και μιλά περίεργα θεωρώντας πως όλοι είναι τρελοί και μονομανείς. Ο Ντόκτορ Ιπποκράτης - αφιερώνει αρκετό χρόνο στον "ασθενή"-φιλόσοφο, μα στο τέλος φεύγει χωρίς να είναι σίγουρος εάν ο φιλόσοφος τρελάθηκε ή αν είναι απλά ο μόνος φυσιολογικός.

Περισσότερα για το μάθημα στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.coursera.org/course/mentalhealth

Ακόμη, ξεκινούν μαθήματα φιλοσοφίας μαθηματικών: Παράδοξα όπως η λάμπα του Thompson φέρνουν συχνά σε αμηχανία καθηγητές μαθηματικών (ή ακόμη και εξοργίζονται αν αγαπούν Πλατωνικού τύπου προσεγγίσεις όσον αφορά την φύση των μαθηματικών). Λόγου χάρη στο πανεπιστήμιο Αθηνών, η αυθόρμητη απάντηση αρκετών καθηγητών μαθηματικών όταν τους τέθηκε το πρόβλημα ήταν "είναι λάθος η ερώτηση". Περισσότερα εδώ: https://www.coursera.org/course/mathphil

Υπάρχουν μαθήματα ακόμη και για γεωλόγους (https://www.coursera.org/course/volcano), για μαγειρική (https://www.coursera.org/course/volcano) ή πιο τεχνικά θέματα όπως η κρυπτογράφηση δεδομένων (https://www.coursera.org/course/crypto) ή σχετικά νέα πεδία έρευνας όπως ο επιγενετικός έλεγχος της έκφρασης των γονιδίων (https://www.coursera.org/course/epigenetics)

Εφόσον υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για κάποιο μάθημα, μπορούν να οργανωθούν και "ομάδες αυτομόρφωσης", ώστε να γίνεται πιο συστηματική η παρακολούθηση.


Κυριακή, Ιουνίου 09, 2013

Συμμετοχή σε πείραμα διάρκειας 6 μηνών (!)


Το Food4Me είναι ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ενήλικες άνω των 18 ετών που υλοποιείται σε συνεργασία με Πανεπιστήμια σε 12 χώρες και στοχεύει στην παροχή εξατομικευμένων συμβουλών διατροφής, άσκησης και υγείας. 
Το πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν και οι συμμετέχοντες λαμβάνουν στον υπολογιστή τους συστάσεις προσαρμοσμένες στις συνήθειές τους, στους δείκτες υγείας τους και στο γενετικό τους προφίλ, μέσω της ειδικά διαμορφωμένης ιστοσελίδας www.food4me.org.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τη σελίδα του προγράμματος στο Facebookhttp://www.facebook.com/Food4MeGreece ή επικοινωνήστε με το Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου στο food4me@hua.gr

Παρασκευή, Μαΐου 31, 2013

Μια βουτιά, βαθιά μέσα στον εγκέφαλο

Δευτέρα, Μαΐου 27, 2013

Ερευνητές και ποντίκια


Κυριακή, Μαΐου 26, 2013

Συμμετοχή σε πείραμα

Εάν θέλετε επιτέλους να διαπιστώσετε και από κοντά πως ακριβώς πραγματοποιείται ένα πείραμα στην γνωσιακή επιστήμη, μπορείτε να επισκεφθείτε την σελίδα http://users.uoa.gr/~vagsam/experiment.html και δηλώσετε το ενδιαφέρον σας. Για τους φοιτητές/φοιτήτριες του μεταπτυχιακού της γνωσιακής επιστήμης, υπάρχει μπόνους βαθμολογικό (κατόπιν συνεννόησης με τον διδάσκοντα). Για τους υπόλοιπους υπάρχει η μοναδική εμπειρία της συμμετοχής σε ένα πραγματικό πείραμα γνωσιακής επιστήμης, καθώς και περιήγηση στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης θα υπάρχει η ευκαιρία να πάρετε απαντήσεις από τον υπεύθυνο Ερευνητή για όλα αυτά που θέλατε να μάθετε για την γνωσιακή επιστήμη και ντρεπόσασταν να ρωτήσετε. 

Τρίτη, Μαΐου 21, 2013

Στάσου, Amygdala (μετά μουσικής)

Ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης LeDoux εξηγεί σε 5 λεπτά τα βασικά χαρακτηριστικά της αμυγδαλής. Ο νευροεπιστήμονας που διδάσκει το πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης παίζει και στο συγκρότημα "Amygdaloids".  Ίσως μετά μουσικής να είναι πιο κατανοητό το μάθημά του. Παρακολουθήστε τον στο ...βίντεο κλιπ του. Όσοι/οσες παρακολουθούν το μάθημα "μάθηση, μνήμη, ευπλαστότητα" μπορούν να διαβάσουν το αντίστοιχο ανάγνωσμα.




Κυριακή, Μαΐου 19, 2013

Τηλεπαθητικά Ποντίκια

Μια νέα εποχή για τις γάτες ξεκινά ύστερα από την εμφύτευση συσκευών στον εγκέφαλο ποντικιών,
που που επιτρέπουν την μετάδοση πληροφοριών από το ένα ποντίκι στο άλλο. Η έκφραση "ασύρματο ποντίκι" επίσης φαίνεται πως αποκτά νέες χρήσεις. Περισσότερα εδώ:
http://www.reuters.com/article/2013/02/28/us-science-brain-mindmeld-idUSBRE91R0U620130228

Σάββατο, Μαΐου 18, 2013

Απελευθέρωση γέρικων πειραματόζωων



Τρίτη, Μαΐου 07, 2013

Εξαιρετικό animation νευροεπιστημονικών θεμάτων

Μπαίνοντας στον παρακάτω σύνδεσμο, μπορείτε να παρακολουθήσετε μερικά εξαιρετικά animations για διάφορα νευροεπιστημονικά θέματα.
Για παράδειγμα, το Action Potential:
http://sites.sinauer.com/neuroscience5e/animations02.03.html

Δευτέρα, Μαΐου 06, 2013

Σειρά ομιλιών στο TED για την νευροεπιστήμη

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ενδιαφέρουσες ομιλίες από διακεκριμένους νευροεπιστήμονες όπως ο Ramachandran και η Rebecca Saxe, στον παρακάτω σύνδεσμο. Αν μη τι άλλο, κλινικές έρευνες δείχνουν πωςη παρακολούθησή τους βοηθά στην χώνεψη του αρνιού.
http://eu.wiley.com/WileyCDA/Section/id-816678.html

Πέμπτη, Μαΐου 02, 2013

Παρεμβαίνοντας στον εγκέφαλο με διακρανιακή μαγνητική διέγερση (TMS)


Μια σύντομη παρουσίαση από την διακεκριμένη (και νεαρή) καθηγήτρια του MIT Rebecca Saxe, όπου παρουσιάζεται η δυνατότητα παρέμβασης στην λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου με την βοήθεια του TMS (transcranial magnetic stimulation): Αξιοπρόσεκτη είναι η ευκολία με την οποία η τεχνολογία αυτή επιτρέπει την παρέμβαση από απόσταση - όπως επίσης αξιοπρόσεκτη είναι και η αμηχανία της Saxe όταν της ζητείται να σχολιάσει την πιθανότητα χρήσης αυτής της τεχνολογίας από "λάθος ανθρώπους". Θυμίζουμε πως στις ΗΠΑ χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι βασανισμού σε κρατούμενους που ανακρίνονται για υποθέσεις τρομοκρατίας, με την ενεργή συμμετοχή ψυχολόγων και ιατρών (γεγονός που οδήγησε, ύστερα από έντονες πιέσεις, στην αναδιατύπωση των κανονισμών ηθικής και δεοντολογίας από την APA). Τέτοιες ερωτήσεις λοιπόν έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα, όπως άλλωστε και η ετοιμότητα για απαντήσεις. Παρ' όλα αυτά, η διακρανιακή μαγνητική διέγερση είναι μια πρωτοποριακή τεχνική που με σημαντική προοπτική εφαρμογών τόσο σε ερευνητικό όσο και σε κλινικό επίπεδο. Περισσότερα στο ενδιαφέρον βίντεο:



Δευτέρα, Απριλίου 29, 2013

Ρέγγες και νοημοσύνη

Θα λέγατε πως οι ρέγγες (herrings) έχουν νοημοσύνη? Ένα αντίγραφο του προέδρου Ομπάμα (ή του Σαμαρά) που δεν μπορεί να ξεχωρίσει κανείς από το πρωτότυπο - ούτε καν οι πιο κοντινοί του συγγενείς και φίλοι, θα λέγατε πως είναι ο Ομπάμα (ή ο Σαμαράς)?

Παρασκευή, Απριλίου 19, 2013

Μόλις ξεκίνησε στο Coursera τμήμα για Υπολογιστική Νευροεπιστήμη

Welcome to the Fascinating World of Computational Neuroscience!

Hello Aspiring Computational Neuroscientist! 

Your journey into the brave new world of Computational Neuroscience begins today! The Computational Neuroscience course website is now officially open. 

We are delighted that you will be joining us on this 8-week expedition into the computational mysteries of that marvelous machine, our brain. 

As mentioned by President Obama in his recent announcement of the BRAIN initiative, understanding how the brain works is one of the biggest challenges in science today, with profound implications not only for how we treat neurological diseases but also for how we view ourselves as humans. 

The goal of this course is to introduce you to basic computational techniques for analyzing, modeling, and understanding the behavior of cells and circuits in the brain. We will explore the computational principles governing various aspects of vision, sensory-motor control, learning, and memory. Specific topics that will be covered include representation of information by spiking neurons, processing of information in neural networks, and algorithms for adaptation and learning. We will make use of Matlab/Octave exercises to gain a deeper understanding of concepts and methods introduced in the course. No prior background in neuroscience is required but familiarity with basic concepts in linear algebra, calculus, and probability theory would be useful.

Each week, we will release one lecture video, divided into short segments. We have included embedded quiz questions within the lecture videos to help you better understand the concepts introduced (you can choose to answer these or skip). This week’s lecture includes an Introduction to Computational Neuroscience, along with a primer on Basic Neurobiology. You will find this week’s videos under “Video Lectures” on the course website. A week-by-week schedule of lecture topics can be found in the “Syllabus & Schedule” section of the course website. No textbook is required for the course but we will roughly follow the topics covered in the bookTheoretical Neuroscience by Peter Dayan and Larry Abbott (MIT Press).

The course will also feature surprise guest lectures by some leading researchers in Computational Neuroscience - you will receive announcements regarding these surprise guest lecture videos via email.

Each week, we will give you 1 homework quiz consisting of multiple-choice questions (see "Homework Quizzes"section). These will typically cover the topics in that week’s lecture. Some quiz questions may be based on the result you get after programming or analyzing data in Matlab/Octave. You will find tutorials on Matlab/Octave programming under the “Matlab & Octave Code” section of the course website. This week’s homework quiz, which is optional, tests your familiarity with Matlab/Octave programming.

Your course grade will be based on your performance in the weekly homework quizzes (there will be no exams in this course). Homeworks will usually be released on Fridays and will be due on the second Monday after release date. Late homework submissions will be accepted with a 10% penalty for 4 days after the due date until the “hard deadline.” Each weekly homework quiz will contribute equally to your final course score (except Quiz 1, the Matlab/Octave quiz, which is optional and will not contribute to your score). You may attempt each quiz up to 3 times until the hard deadline for that quiz. The maximum score from your attempts will be your score for the quiz. Your final course grade will be the average of all your quiz scores.

You will get a Certificate of Accomplishment from the instructors if your final course grade is > 60% of the maximum possible course grade.
https://class.coursera.org/compneuro-001/class/index

Τετάρτη, Απριλίου 17, 2013

Νέο Χάπι που χαρίζει την Βλακεία, υπόσχεται να σας κάνει ευτυχισμένους!!!

Κυριακή, Απριλίου 14, 2013

Συνέδριο για τον πόνο του άλλου

Συνέδριο με θέμα τον πόνο, πραγματοποιείται στα πλαίσια της ερευνητικής δραστηριότητας "The pain project". Η διευρεύνηση της συσχέτισης του πόνου μετα συναισθήματα και την αντίληψη δεν είναι καθόλου αυτονόητη και οι απαντήσεις κάθε άλλο παρά προφανείς. Περισσότερα εδώ: http://www.davidbain.org/pain/the-pain-conference





Κυριακή, Απριλίου 07, 2013

Σειρά ομιλιών "ο νους στον κόσμο"

Η ενδιαφέρουσα σειρά ομιλιών συνεχίζεται, αυτή τη φορά με έναν ομιλητή από τον χώρο της Γνωσιακής επιστήμης. Θυμίζουμε πως, όπως είχαμε αναφέρει στο σχετικό άρθρο για την εναρκτήρια ομιλία του καθηγητή φιλοσοφίας Σ.Βιρβιδάκη, η ερώτηση που είχε τεθεί από τον κ. Πρωτόπαπα είχε προκαλέσει ιδιαίτερη αναστάτωση σε πολλούς από τους παρευρισκόμενους φιλοσόφους. Έτσι λοιπόν, αναμένουμε με ενδιαφέρον την ομιλία του Α. Πρωτόπαππα που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 9/4 στις 19:00, με θέμα «Επίδραση του νου στον κόσμο: Η ελευθερία της βούλησης ως φυσικό-νοητικό φαινόμενο».

Τρίτη, Απριλίου 02, 2013

απόπειρες προσομοίωσης deja-vu στο εργαστήριο

Ψάχνοντας τρόπους να αναπαράγουν το γνωστό φαινόμενο, ορισμένοι ερευνητές ισχυρίζονται πως κατάφεραν να δημιουργήσουν μια αίσθηση οικειότητας με αντικείμενα που οι συμμετέχοντες στο πείραμα δεν είχαν ξαναδεί. Περισσότερα στον σύνδεσμο που ακολουθεί.
http://bps-research-digest.blogspot.gr/2009/05/simulating-deja-vu-in-lab.html



Σάββατο, Μαρτίου 23, 2013

Οι συντηρητικοί (conservatives) δείχνουν μικρότερη ικανότητα δημιουργικής σκέψης

Έρευνες δείχνουν πως οι πολιτικά συντηρητικοί δείχνουν μικρότερη ικανότητα δημιουργικής σκέψης. Φυσικά, πριν από κάθε έρευνα που επιχειρεί τέτοιου είδους γενικεύσεις, θα πρέπει να οριστεί ακριβώς πως (και αν) μπορεί να μετρηθεί η "συντηρητικότητα", αλλά και το τι ακριβώς σημαίνει "δημιουργική σκέψη". Έτσι λοιπόν, στο συγκεκριμένο άρθρο, ο δείκτης του "βαθμού συντηρητικότητας" καθορίστηκε με βάση τις απόψεις των συμμετοχόντων σχετικά με την μετανάστευση, τις εκτρώσεις και τα δικαιώματα ανθρώπων με μη ετεροφυλόφυλες σεξουαλικές προτιμήσεις. Η "δημιουργικότητα", καθορίστηκε με βάση μια σειρά διαδικασιών όπως η συμπλήρωση ημιτελών ζωγραφιών που αξιολογήθηκαν από ομάδα κριτών. Λεπτομέρειες εδώ:

http://www.bps-research-digest.blogspot.co.uk/2007/08/conservatives-are-less-creative-than.html

Τρίτη, Μαρτίου 19, 2013

Ζητούνται άτομα για πείραμα



Ζητάμε άτομα 18-35 ετών για να συμμετάσχουν σε ένα πείραμα αντίληψης σύντομων (αφορούν σε δευτερόλεπτα) χρονικών διαρκειών, με παράλληλη ανάγνωση λέξεων. Το πείραμα απαρτίζεται από δύο μέρη, διάρκειας περίπου μιας ώρας το καθένα, τα οποία μπορούν να χορηγηθούν σε μια ή σε δύο συναντήσεις, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα του συμμετέχοντα. Πρόκειται για μικρής δυσκολίας πειραματική διαδικασία.
Για οποιαδήποτε απορία, παρακαλώ μην διστάσετε να απευθυνθείτε: argyrovagia (παπάκι) yahoo.gr
Η συμμετοχή σας θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα, τόσο από εμάς, όσο και από την επιστήμη!

Κυριακή, Μαρτίου 17, 2013

Η ελαφριά μέθη ενισχύει την δημιουργικότητα

by Alberto Ruggieri
Το παρακάτω άρθρο παρουσιάζει ορισμένες έρευνες, όπου φαίνεται πως η κατάσταση μέθης (μέχρι ενός ορίου φυσικά), μπορεί να δράσει θετικά στην επίλυση προβλημάτων που απαιτούν δημιουργική σκέψη.
http://www.bps-research-digest.blogspot.co.uk/2012/03/mild-intoxication-aids-creative-problem.html

Γεια μας λοιπόν και καλό διάβασμα!

Τετάρτη, Μαρτίου 13, 2013

Η επιστήμη είναι "αντρικό επάγγελμα"?

Οι "θετικές" επιστήμες ταιριάζουν περισσότερο με τις γυναίκες ή τους άντρες? Αποστρέφεστε ανθρώπους λόγω χαρακτηριστικών όπως το χρώμα του δέρματος?  Το τι απαντάμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις, δεν αντιστοιχεί απαραίτητα στον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε. Όχι γιατί λέμε ψέματα (αν και αυτό το ενδεχόμενο επίσης δεν μπορεί να αποκλειστεί), αλλά γιατί προφανώς δεν είμαστε "αντικειμενικοί παρατηρητές" του εαυτού μας. Η πειραματική ψυχολογία προσφέρει ορισμένες μεθόδους "αντικειμενικοποίησης" των πεποιθήσεων: Ένας τέτοιος τρόπος είναι η μέτρηση του χρόνου αντίδρασης/απάντησης. Στο πανεπιστήμιο του Harvard έφτιαξαν έναν κατάλογο με τέτοιου είδους δοκιμασίες. Μπορείτε να το δοκιμάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο - η διάρκεια είναι κάτι λιγότερο από 10 λεπτά:

https://implicit.harvard.edu/implicit/selectatest.html

Κυριακή, Μαρτίου 10, 2013

Η λειτουργία του Ύπνου και η σημασία της για την μνήμη και την μάθηση αλλά και την σωματική και ψυχική υγεία

Η Ελληνική Εταιρεία για τις Νευροεπιστήμες, το Ίδρυμα Ευγενίδου, η Ελληνική Εταιρεία Έρευνας Ύπνου (!) και η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων διοργανώνουν εκδήλωση για την Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με τίτλο «Η λειτουργία του Ύπνου και η σημασία της για την μνήμη και την μάθηση αλλά και την σωματική και ψυχική υγεία». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 27 Μαρτίου 2013, 6 μμ στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Θα μιλήσει ο κ Γεώργιος Χρούσος, Καθηγητής Παιδιατρικής Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, . ο κ Δημήτρης Δικαίος, Ψυχίατρος, Αναπληρωτής Καθηγητής, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, ο κ Αναστάσιος Μπονάκης, Νευρολόγος Ενηλίκων, Επίκουρος Καθηγητής, Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών και ο κ Κώστας Παππαθεοδωρόπουλος, Επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Ιατρικής, Εργαστήριο Νευροφυσιολογίας, Παν/μιο Πατρών.

Σάββατο, Μαρτίου 09, 2013

Δωρεάν μαθήματα από το MIT

Εκτός από την πλατφόρμα coursera από το πανεπιστήμιο του Stanford, πολλά δωρεάν μαθήματα προσφέρονται και από το MIT.
Αν λοιπόν τα μαθήματα της γνωσιακής επιστήμης του ΜΙΘΕ λειτούργησαν ως ορεκτικό, δοκιμάστε και το κυρίως πιάτο από ένα πλουσιότατο μενού:
http://ocw.mit.edu/courses/brain-and-cognitive-sciences/index.htm


Παρασκευή, Μαρτίου 08, 2013

Διαδικτυακή συμμετοχή σε πείραμα

Εάν θέλετε μπορείτε να βοηθήσετε σε ένα πείραμα που μελετά το πως γίνεται αντιληπτό το συναίσθημα από τις σωματικές κινήσεις. Η διάρκεια είναι περίπου 15 λεπτά και μπορείτε να συμμετάσχετε διαδικτυακά. Περισσότερα εδώ: http://www.infomus.org/Tools/EmotionalGesture-test/test.php

Η υποκειμενική εμπειρία της γάτας

Μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στο τι αντιλαμβάνεται ένα ζώο, δηλαδή στην υποκειμενική του εμπειρία? Περισσότερα εδώ: http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2013/03/07/what-is-it-like-to-be-a-cat/

Τρίτη, Μαρτίου 05, 2013

Ομιλία του Tal Yarkoni


Ομιλία του Tal Yarkoni, με θέμα: «Using fMRI data to decode the cognitive and affective functions of specific brain regions» την Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013, ώρα 16:30 – 18:30,
στην Αίθουσα Διδασκαλίας Α, Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης (στα ΑΑΠ-ΒΑΠ) Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια.

Έχει δημοσιεύσει πολλά ενδιαφέροντα άρθρα με τον Poldrack και άλλους κορυφαίους επιστήμονες του κλάδου: Για παράδειγμα εδώ και εδώ όπου προτείνονται νέες μέθοδοι συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων fMRI. Ακόμη ένα πολύ ενδιαφέρον παράδειγμα, είναι η πρότασή του για τολμηρές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο δημοσιεύονται οι επιστημονικές έρευνες (προτείνει λόγου χάρη πλατφόρμες ανοιχτής πρόσβασης). Περισσοτερες πληροφοριες στο σχετικο τμημα της σελιδας του. Ο Tal Yarkoni είναι διευθυντής του Psychoinformatics Lab και Research Associate στο Institute of Cognitive Science, University of Colorado. 

Παρασκευή, Μαρτίου 01, 2013

Workshop on the metaphysics of scientific realism

Σήμερα και αύριο στην αίθουσα Κωστή Παλαμά του Πανεπιστημίου Αθηνών, θα μιλήσουν με θέμα την μεταφυσική του επιστημονικού ρεαλισμού οι Στάθης Ψύλλος, Steven French και άλλοι. Λεπτομέρειες εδώ:
Πρόγραμμα