Τρίτη, Μαΐου 19, 2015

Κατάργηση των Ελέγχων Υποθέσεων από Επιστημονικό Περιοδικό

Το περιοδικό Basic and Applied Social Psychology αφού επέτρεψε μια "περίοδο χάριτος" ενός έτους, πραγματοποίησε την απόφαση που πήρε το 2014, να απαγορεύσει την αναφορά σε p-, T- και F- τιμές, καθώς και τη φράση "σημαντικά" αποτελέσματα. Δύο ακόμα μέτρα που είχαν προαναγγελθεί, είναι η αποδοχή της δημοσίευσης αρνητικών αποτελεσμάτων, καθώς και διαψεύσεων προηγούμενων ευρημάτων - αφού βέβαια η συλλογιστική που τα κράταγε στο "συρτάρι" με βάση την στατιστική σημαντικότητα ήταν εσφαλμένη, και σίγουρα μεθοδολογικά επιλήψιμη.

Η απόφαση αυτή αντανακλά μεταξύ άλλων την απροθυμία των ερευνητών στις συμπεριφορικές και βιο-ιατρικές σπουδές να αλλάξουν την κουλτούρα ανάλυσης δεδομένων που έμαθαν ως διδακτορικοί φοιτητές, παρά τις 400 και πλέον δημοσιεύσεις που στηλιτεύουν την χρήση τους. Να σημειωθεί ότι το περιοδικό ξεκαθαρίζει ότι όσοι νομίζουν ότι θα δημοσιεύουν πιο εύκολα σε αυτό έπειτα από αυτή την ρύθμιση κάνουν σοβαρό λάθος. Το περιοδικό δεν στέκεται μόνο του στην προσπάθεια εξυγείανσης της βιο-ιατρικής και συμπεριφορικής έρευνας: το περιοδικό Epidemiology αποθαρρύνει ρητά τους συγγραφείς να αναφέρονται σε ελέγχους υποθέσεων και να χρησιμοποιούν την ανακριβή έκφραση "σημαντικό αποτέλεσμα".

Οι αναλυτές βιοστατιστικών δεδομένων Roger Peng και Jeff Leek, δημοσίευσαν ένα σχόλιο στο Nature, σύμφωνα με το οποίο οι p-τιμές είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, και ολόκληρη η διαδικασία της διεξαγωγής έρευνας μπορεί να περιέχει αποφάσεις που δεν κοινοποιούνται, άρα είναι μη-αναπαραγώγιμες. Η σειρά μαθημάτων τους Data Science Specialization στην πλατφόρμα Coursera σχεδιάστηκε για να καλύψει όλες τις απαιτήσεις της αναπαραγωγιμότητας και της διαφάνειας στην επιστημονική έρευνα, από το σχεδιασμό ως την δημοσίευση των αποτελεσμάτων. Σύμφωνα με αυτούς, οι ερευνητές πρέπει να δημοσιεύουν τα αρχεία πρωτογενών δεδομένων, και να παρατίθεται όλος ο κώδικας της στατιστικής ανάλυσης που παράγει τα δημοσιοποιούμενα αποτελέσματα.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι ένα από τα μεγαλύτερα φιάσκα στην ανάλυση δεδομένων, θεωρείται το εύρημα των οικονομολόγων περί δημοσίου χρέους που οδήγησε την Ελλάδα στο Μνημόνιο.

Κυριακή, Μαΐου 03, 2015

Σεξιστικά σχόλια από ερευνητές

Σεξιστικά σχόλια ("βρείτε κανέναν άντρα Βιολόγο") εξόργισαν τις δύο ερευνήτριες που είχαν υποβάλει την εργασία τους στο PLOS ONE για έλεγχο. Η εξελικτική βιολόγος Fiona Ingleby έκπληκτη διάβασε ανάμεσα στα σχόλια για την εργασία της την παρότρυνση να συνεργαστούν με κάποιον άντρα για να ...βελτιωθεί η εργασία τους. Η καταγγελία της οδήγησε στην διακοπή συνεργασίας του περιοδικού και του καθηγητή που έκανε τα συγκεκριμένα σχόλια. Το όνομα του καθηγητή δεν αποκαλύφθηκε, καθώς κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τους κανονισμούς... Στο παρελθόν υπήρξαν έρευνες που διαπίστωναν το γεγονός ότι μια εργασία είχε περισσότερες πιθανότητες να γίνει αποδεκτή εάν οι συγγραφείς ήταν άντρες με μητρική γλώσσα τα αγγλικά, ωστόσο είναι εξαιρετικά σπάνιο να εκφράζονται προκαταλήψεις με τόσο απροκάλυπτο τρόπο. Περισσότερα εδώ

Πέμπτη, Απριλίου 30, 2015

Άνθρωποι, τέρατα και ... Αυτόματη Ανάλυση Κειμένων

Σημείωμα του Μεταφραστή:

Ο Robert Nelson είναι διευθυντής του Digital Scholarship Lab στο Πανεπιστήμιο του Richmond. Το άρθρο αναφέρεται σε μια τεχνική εξόρυξης κειμένου που βρίσκεται σε ταχύτατη άνοδο τα τελευταία χρόνια στην Επεξεργασία Λόγου και την Υπολογιστική Γλωσσολογία, την θεματική ανάλυση. Το ενδιαφέρον του άρθρου επιτείνεται, καθώς ο συγγραφέας χρησιμοποιεί τη μέθοδο για να αναλύσει την πολιτική προπαγάνδα της Ομοσπονδίας των Νοτίων Πολιτειών των ΗΠΑ κατά τον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο, αναδεικνύοντας σοβαρότατα θέματα, όπως αυτό της απο-ανθρωποποίησης της εξω-ομάδας (δείτε Zimbardo, και Leyens) και του εθνικισμού (δείτε Billig), που αποτελούν διαχρονικά αντικείμενα έρευνας της κοινωνικής ψυχολογίας. Δείτε το αυθεντικό άρθρο εδώ!

Η μετάφραση δημοσιεύεται με την ευγενική άδεια του Robert Nelson και των New York Times. This translation is posted after kind permission of Robert Nelson and The New York Times.

Λέξεις - Κλειδιά: Επεξεργασία Φυσικού Λόγου, Αυτόματη Ανάλυση Κειμένου, Αποανθρωποποίηση, Διομαδικές Σχέσεις, Προπαγάνδα, Εθνικισμός.

Keywords: Natural Language Processing, Automated Text Analysis, Dehumanization, Intergroup Relations, Propaganda, Nationalism



"Το αίμα του πρώτου μάρτυρα χύθηκε", ανακοινώνει η εφημερίδα Ritchmond Daily Dispatch την 27η Μαιου του 1861. Τρείς μέρες νωρίτερα ο υποστηρικτής της Ομοσπονδίας James Jackson πυροβόλησε και σκότωσε τον αξιωματικό της Ένωσης Elmer Ellsworth, που εισέβαλλε στο πανδοχείο του πρώτου για να υποστείλει την Ομοσπονδιακή σημαία που ανέμιζε στο μπαλκόνι του κτηρίου. Εύλογα, οι δύο νεκροί μπορούν να χαρακτηριστούν ως οι πρώτοι μάρτυρες και για τους δύο αντίστοιχους αγώνες, αυτούς των Βορείων και των Νοτίων.

"Ένδοξος θάνατος!", συνεχίζει η εφημερίδα. "Δεν υπάρχει ούτε ένας θνητός στην Virginia που δεν ζηλεύει τη μοίρα του, που δεν θα μιμούνταν το παράδειγμά του, και που δεν θα προτιμούσε να πεθάνει παρά να αναπνέει σε μία ατμόσφαιρα μολυσμένη από τέτοια ηθικά και κοινωνικά αποβράσματα όπως οι εκφυλισμένοι και αξιοθρήνητοι φονιάδες που έβαψαν τα χέρια τους με το ηρωικό του αίμα."

Αυτές οι λέξεις στην Dispatch (που μπορεί να χαρακτηριστεί ως το 'όργανο' των Ομοσπονδιακών) ήταν μια ένδειξη για το τί έμελλε να ακολουθήσει. Όχι μόνο επιεδή προμηνύει τον τρομακτικό αριθμό των θανάτων που θα ακολουθούσαν τα επόμενα τέσσερα χρόνια, αλλά και γιατί επιδεικνύει τις δύο ρητορικές μηχανές με τις οποίες οι άνθρωποι θα πειστούν ξανά και ξανά να δώσουν τη ζωή τους για το νέο, ομοσπονδιακό, έθνος τους. Με τη στρατολόγησή τους, οι άνθρωποι διακινδυνεύουν, από τη μία πλευρά, να αμαυρωθούν ηθικά και διανοητικά, διαπράττοντας φόνους, και από την άλλη, να αποχωριστούν για πάντα τις συζύγους τους, τα παιδιά τους, και άλλους αγαπημένους, χάνοντας την ίδια τους τη ζωή. Το άρθρο υποβάλλει την ιδέα ότι οι βόρειοι αξίζουν το θάνατο, γιατί είναι τέρατα. Ο Ellsworth και οι ακόλουθοί του ενωτικοί στρατιώτες ήταν μια "ορδή που επέλασε" και αποτελούνταν από "εξαχρειωμένους, ανηλεείς βάρβαρους". Προτείνει ακόμα ότι οι Νότιοι που πέθαναν υπερασπιζόμενοι την πατρίδα τους από αυτά τα τέρατα θα ανταμοίβονταν με ένδοξη αθανασία, όπως αυτή του Jackson, που δεν έπρεπε να προκαλεί το θρήνο, παρά το φθόνο, δεδομένου ότι η "υστεροφημία του θα διαρκούσε για αιώνες".

Το ότι οι στρατηγικές αυτές υπάρχουν στο κείμενο είναι δεδομένο. Αυτό που δεν είναι σαφές, εδώ και πολύ καιρό, είναι το πόσο συχνά επαναλήφθηκαν κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. Κανένας ιστορικός δεν έχει μέχρι στιγμής επιδείξει τέτοια υπομονή, και επιμονή στη λετπομέρεια, ώστε να διαβάσει μέχρι τέλους τα περισσότερα από 100.000 άρθρα και 24 εκατομύρια λέξεις που δημοσιεύτηκαν στην Dispatch κατά τη διάρκεια του πολέμου, για να μην μιλήσουμε για την προχωρημένη στατιστική ανάλυση που θα απαιτούνταν για να εξάγουμε αποτελέσματα από τα δεδομένα. Μα τώρα, μια καινοτόμος τεχνική εξόρυξης κειμένου (text-mining) αποκαλούμενη θεματική ανάλυση (topic-modeling) επιτρέπει να κατανοήσουμε σε πού καλύτερο επίπεδο τα επιχειρήματα και τις εκκλήσεις που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου για να πείσουν τους ανθρώπους να καταταγούν στο στρατό, να δεσμευτούν στο ηθικά δύσκολο έργο να φονεύσουν άλλους ανθρώπους, και να αποδεχθούν το τρομακτικό ενδεχόμενο να χαθούν οι ίδιοι.

Η θεματική ανάλυση είναι μία πιθανοκρατική στατιστική μέθοδος που μπορεί να αποκαλύψει θέματα και κατηγορίες σε μεγέθη κειμένων τέτοια, που δεν μπρούν να διαβαστούν από έναν άνθρωπο. Η εφαρμογή της μεθόδου στα άρθρα της Dispatch για όλη τη διάρκεια του πολέμου, επιτρέπει να δούμε ευρείες και αποχρώσες κανονικότητες στις ειδήσεις του Εμφυλίου Πολέμου, που ειδάλλως θα ήταν αδύνατο να εντοπιστούν. Βοηθάει επίσης τους ιστορικούς να αναγνωρίσουν γρήγορα τα ευρύτερα θέματα που θίγονται στα επιμέρους άρθρα και τότε να αναζητήσουν αυτά τα θέματα σε άλλα έγγραφα, ακόμα και στο σύνολο των άρθρων της εφημερίδας.

Για παράδειγμα, σε ένα θεματικό μοντέλο για την Dispatch, δύο θέματα κυριαρχούν στο κομμάτι που αφορά τον μάρτυρα Jackson, θέματα τα οποία ονόμασα "λίβελοι κατά των Βορείων" και "πατριωτισμός και ποίηση". Η θεματική ανάλυση επιτρέπει έτσι να χρησιμοποιήσουμε το άρθρο για τον Jackson ως ένα σημείο αφετηρίας από το οποίο μπορούμε να εξερευνήσουμε πληρέστερα τις εκκλήσεις στον εθνικισμό και τον πατριωτισμό που χρησιμοποιήθηκαν για να πείσουν τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου να εμπλακούν στο τρομερό έργο του θανάτου.

Εξεταζόμενα απο κοινού, τα άρθρα που σχετίζονται με το θέμα "λίβελος κατά των Βορείων" υποστηρίζουν την άποψη ότι δεν είναι αμάρτημα, αλλά δίκαιο και ηρωικό το να σκοτώνεις Βορείους. Για να καταστήσει ψυχολογικά ευκολότερο να τους αντιμετωπίζεις και να τους σκοτώνεις στο πεδίο της μάχης, οι Νότιοι εργάστηκαν για να τοποθετήσουν τους Νοτίους μέρα από την εμβέλεια της συμπόνοιας και της συναισθηματικής ταύτισης. (Σημ. του Μτφ: πρόκειται για τη διαδικασία της απο-ανθρωποποίησης). Για να παραβιάσουν την Έκτη Εντολή, οι Νότιοι στρατιώτες έπρεπε να πιστεύουν ότι οι Βόρειοι ήταν κατά κάποιο τρόπο θεμελιακά διαφορετικοί από αυτούς. Οι σκοτωμένοι δεν θα μπορούσαν να είναι ισότιμοι Χριστιανοί, Αμερικανοί, ή έστω συνάνθρωποι. Απεναντίας, όπως υποστηρίζεται ανελλιπώς από εκατοντάδες άρθρων στην Dispatch, οι Βόρειοι είναι φανατικοί, άπιστοι, ξένοι και αλλότριοι, κτήνη και δαίμονες.

Η πρώτη κατηγορία είναι ότι οι Βόρειοι δεν είναι κανονικοί Χριστιανοί. Αυτοί οι Βόρειοι, που χαρακτηρίζονται άθεοι, ήταν επικίνδυνοι θρησκευτικοί ζηλωτές που ασπάζονταν ριζοσπαστικά και δήθεν μη-χριστιανικά θρησκεύματα όπως ο μονοφυσιτισμός και ο πνευματισμός. Πιστεύουν εσφαλμένα και υβριστικά ότι είναι οι "εκλεκτοί, η εκλογή των Ουρανών" και θεωρούν τους εαυτούς τους ως "πιο σωστούς και από τη Βίβλο", σύμφωνα με την εφημερίδα. Οι Βόρειοι έχουν εγκαταλείψει τον Χριστιανισμό και τον έχουν παραποιήσει σε απεχθή αθεϊσμό.

Οι Νότιοι επίσης διατείνονται ότι οι Βόρειοι δεν προέρχονται από την ίδια εθνική καταγωγή. Κοιτάζοντας βόρεια βλέπουν μια αλλότρια κοινότητα μεταναστών, ένα τρομακτικό "ανομοιογενές συνονθύλευμα... από το πιο σκάρτο αίμα όλων των άλλων εθνών". Οι πόλεις τους ήταν "χωνευτήρια στα οποία ολόκληρος ο κόσμος έχυνε όλη του την περίσσεια βρώμα και λέρα". Οι στρατοί τους δεν απαρτίζονταν από γενημένους Αμερικανούς όπως οι ίδιοι, αλλά "ξένους μισθοφόρους του Λίνκολν".

Η πιο καταδικαστική κατηγορία, όμως, ήταν ότι με τις θηριωδίες που διέπραξαν απέναντι σε αθώες γυναίκες, παιδιά και αμάχους, οι Βόρειοι αποκαλύπτουν την θεμελιώδη έλλειψη ανθρωπιάς (Σημ του Μτφ: Πρβλ την ανάλυση του Τσόμσκυ για Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο). Μερικές φορές οι Βόρειοι περιγράφονται σαν ζώα ("σκυλιά, λύκοι, ύαινες", "ερπετά", και "άγρια θηρία"), άλλες φορές ως απόκοσμοι δαίμονες ("ενσαρκωμένοι δαίμονες", και "συνάθροιση αγρίων και δαιμόνων, στους οποίους αρμόζει να αφανιστούν"). Σε κάθε περίτπωση δεν είναι ανθρώπινοι. Απεναντίας, είναι "ανθρωπόμορφα τέρατα", "αηδιάστικά σκυλιά με ανθρώπινη μορφή", και "δαίμονες με ανθρώπινη όψη".

Αυτές οι αιτιάσεις, όλες μαζί, συνιστούν μια ποινή θανάτου. Οι προβλέψεις της ουράνιας τιμωρίας απέναντι στον εγγενώς κακό Βορρά εμφανίζεται ξανά και ξανά στις σελίδες της Dispatch. H "μέρα της κρίσης" του Βορρά πλησίαζε γρήγορα, και οι Βόρειοι δεν θα μπορύσαν να ξεφύγουν από την "οριστική ανταπόδοση ενός δίκαιου Κυρίου". Με την απο-ανθρωποποίηση των Βορείων, οι Νότιοι εργάστηκαν για να πείσουν τους αυτούς τους ότι σκοτώνοντάς τους δεν διέπρατταν αμάρτημα, αλλά αντιθέτως κάτι βαθιά ηθικό, γινόμενοι όργανα της κρίσης του Κυρίου.

Τα άρθρα που συνδέονται με το δεύτερο θέμα, "πατριωτισμός και ποίηση", συμπλήρωναν την εικόνα,δείχοντας γιατί ήταν τιμημένο το να πεθαίνεις από τα χέρια απάνθρωπων εισβολέων. Εκατοντάδες ποιημάτων εμφανίστηκαν στην εφημερίδα κατά τη διάρκεια του πολέμου, για να εμψυχώσουν τους άντρες του Νότου να πολεμήσουν για τους σκοπούς της Ομοσπονδίας, και να υπερασπιστούν την τιμή τους, την πατρίδα τους και τις οικογένειές τους. Τα ποιήματα αυτά επεδίωκαν να μεταμορφώσουν το Νότο από έναν τόπο σε μια ιδέα, και να πείσουν τους ανθρώπους να διακινδυνεύσουν και ίσως να χάσουν τη ζωή τους για αυτήν. Αν οι στρατιώτες πέθαιναν στο πεδίο της μάχης, αυτά τα ποιήματα τους διαβεβαίωναν ότι θα τιμηθούν σαν ήρωες, των οποίων η δόξα θα διαρκέσει για πάντα.

Πρέπει να πέσουμε στο πεδίο της μάχης/ Πείτε μου πως δεν πεθαίνουμε μάταια/ εκείνος που πέφτει με την ασπίδα της Ελευθερίας/ δεν είναι από τους ανώνυμα σφαγιασμένους/ Γιατί οι ποιητές, οι γιοί και οι κόρες / αυτής, της Νότιας μας χώρας/ θα τραγουδούν για μας μέσα στον θρηνητικό αέρα/ και θα μας ονομάζουν ήρωες

Οι Νότιοι επανειλημμένα καταφεύγουν σε ποιητικά σχήματα για να υποκινήσουν ισχυρά συναισθήματα, απαραίτητα για διαποτίσουν τον αγώνα της Ομοσπονδίας με την ιερότητα της θυσίας και να επενδύσουν τις φοβερές θυσίες στις οποίες καλούσαν τους στρατιώτες με ένα ανώτερο νόημα.

Η θεματική ανάλυση επιτρέπει να δούμε μια ακόμα πληρέστερη εικόνα, περνώντας έτσι από την ανάλυση αντιπροσωπευτικών άρθρων, στην υποκατάσταση της στενής ανάγνωσης δεκάδων χιλιάδων από αυτά. Το παρακάτω διάγραμμα δείχνει το σχετικό μέγεθος του μελανιού που αφιερώθηκε σε αυτά τα δύο θέματα - τους "λιβέλλους κατά των Βορείων" και τον "πατριωτισμό και ποίηση" στις σελίδες της Dispatch από την εκλογή του Λίνκολν το Νοέμβριο του 1860 μέχρι το κάψιμο του Richmond στις αρχές του Απριλίου 1865.

Διάγραμμα 1

Διάγραμμα 1

Η αξιοσημείωτη ομοιότητα ανάμεσα στα αποτυπώματα των δύο αυτών θεμάτων είναι συγκλονιστική. Αν ένα εμφανιζόταν σχετικά συχνά στην εφημερίδα, οποιαδήποτε στιγμή, τότε και το άλλο θα εμφανιζόταν εξίσου συχνά. Η στενή συνάφεια ανάμεσα σε αυτά τα δύο θέματα - που θα ήταν δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να παρατηρηθεί χωρίς τη θεματική ανάλυση - υποδεικνύει ότι τα δύο αυτά θέματα ήταν πάντοτε οι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος (αν και σπάνια εμφανίζονταν στο ίδιο άρθρο - το αρχικό άρθρο για τον Jackson αποτελεί σπάνια εξαιρεση).

Το γράφημα επίσης επιτρέπει να δούμε ακριβώς το πότε αυτές οι εκκλήσεις ήταν απαραίτητο να γίνουν, σε συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα. Βλέπουμε τη σταθερή άνοδο του ποιητικού πατριωτισμού και των φαρμακερών επιθέσεων στη διάρκεια της αποσκίρτησης των Νοτίων και τους πρώτους μήνες του πολέμου. Βλέπουμε ακόμα την απότομη αύξηση που ακολουθεί την κήρυξη επιστράτευσης τον Απρίλιο του 1862. Και βλέπουμε το τελευταίο ρόγχο του ομοσπονδιακού πατριωτισμού και εθνικισμού κατά το τέλος του πολέμου, καθώς οι Νότιοι έκαναν μια τελευταία προσπάθεια να ανασυντάξουν τα στρατεύματά τους και να σώσουν τον αγώνα τους.

Αυτές ήταν στιγμές της μεγαλύτερης πίεσης για το στρατό των Νοτίων: καθώς σχηματιζόταν, καθώς πάσχιζε για αριθμητική επάρκεια, και καθώς αντιμετώπιζε αμετάκλητα την ήττα. Καθώς ο στρατός ήταν η πεμπτουσία της Ομοσπονδίας, το γράφημα αυτό απεικονίζει πολλά περισσότερα από τη συχνότητα πατρωτικών ποιημάτων ή λιβέλων κατά των Βορείων. Είναι ένα καρδιογράφημα του ομοσπονδιακού έθνους.

Κυριακή, Απριλίου 05, 2015

Υπάρχει κρίση στην Κοινωνική Ψυχολογία;

Υπάρχει Κρίση στην Κοινωνική Ψυχολογία;

Σημείωμα του μεταφραστή: Ο Marcus είναι καθηγητής γνωσιακής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, και αρθογραφεί για επιστημονικά θέματα στο περιοδικό The New Yorker. Στο συγκεκριμένο άρθρο (1η Μαϊου 2013) σχολιάζει την "κρίση" στην οποία θεωρείται ότι έχει μπεί η κοινωνική ψυχολογία, εξαιτίας της αποκάλυψης της επιστημονικής απάτης που διέπραξε ο Ολλανδός Stapel, αλλά και την αποτυχία επανάληψης του φαινομένου "κοινωνικής προέγερσης". Ο αρθογράφος τοποθετεί το θέμα στις σωστές του διαστάσεις, αναδεικνύοντας ευρήματα της κοινωνικής ψυχολογίας που έχουν αναπαραχθεί επανειλημμένα, και συνδέει την λεγόμενη κρίση με μια ευρύτερη κατάσταση που απειλεί όλες τις επιστήμες, λόγω των απαιτήσεων που προβάλλουν οι επιτροπές δημοσίευσης, αλλά και την εμπιστοσύνη σε στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα. Ειδικότερα, είναι αισιόδοξος ότι η κρίση στην ιατρική και την ψυχολογία θα οδηγήσει σε μια καλύτερη επιστήμη, με έμφαση στην αναπαραγώγιμη έρευνα. Δείτε το αυθεντικό άρθρο.

Η μετάφραση δημοσιεύεται με την ευγενική άδεια του Gary Marcus και του περιοδικού The New Yorker. This translation is posted after kind permission of Gary Marcus and The New Yorker magazine.

Λέξεις - Κλειδιά: Κοινωνική Ψυχολογία, Αναπαραγώγιμη Έρευνα, Στατιστικά Σημαντικά Αποτελέσματα, Επιτροπές Δημοσίευσης

Keywords: Social Psychology, Reproducible Research, Statistical Significant Results, Publication Bias



Σύμφωνα με τις επικεφαλίδες των εφημερίδων, η κοινωνική ψυχολογία πέρασε ένα δύσκολο χρόνο, και σίγουρα μια κακή εβδομάδα. Το νεο-υορκέζικο περιοδικό Times Magazine αφιέρωσε σχεδόν επτά χιλάδες λέξεις στον Diederik Stapel, τον Ολλανδό ερευνητή που διέπραξε επιστημονική απάτη σε τουλάχιστον 54 επιστημονικά άρθρα. Το περιοδικό Nature μόλις δημοσίευσε μια αναφορά για μια καινούργια διαμάχη: που αμφισβητεί το αν ορισμένα διαδεδομένα ευρήματα "κοινωνικής προέγερσης" του κοινωνικού ψυχολόγου Ap Dijksterhuis επιβεβαιώνονται από νεότερες έρευνες. Ο Dijksterhuis βρήκε ότι όταν σκεπτόμαστε έναν καθηγητή πριν γράψουμε εξετάσεις αποδίδουμε καλύτερα, από ότι όταν σκεπτόμαστε έναν βίαιο οπαδό. Παρόλο που κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο Dijksterhuis πραγματοποίησε το πείραμα το οποίο επικαλείται, ενδέχεται το εύρημά του να είναι αδύναμο ή απλώς λάθος. Ίσως είναι απλά αποτέλεσμα του κινδύνου ενός πεδίου που επαφίεται υπερβολικά στην ιδέα ότι αν κάτι είναι στατιστικά πιθανό, τότε μπορούμε να το εμπιστευτούμε.

Τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται όμως. Αν και η αναφορά του Nature τιτλοφορείται "Αμφισβητούμενα αποτελέσματα: Νέο πλήγμα για την κοινωνική ψυχολογία", μετά βίας επισήμανε ότι έχουν γίνει ορισμένες αναπαραγωγές που στηρίζονται στο φαινόμενο που παρατήρησε ο Dijksterhuis. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να αποδειχθεί έγκυρο, αν και ίσως ασθενέστερο από όσο θεωρήθηκε αρχικά. Και γενικότερα η "κοινωνική προέγερση" είναι απλώς ένα νήμα στο πολύ πλούσιο "ύφασμα" της κοινωνικής ψυχολογίας. Το πεδίο θα επιβιώσει ακόμα και αν το συγκεκριμένο εύρημα αποδειχθεί υπερτιμημένο ή απλώς και μια άτυχη παρέκβαση.

Ακόμα και αν η συγκεκριμένη γραμμή έρευνας περάσει σε ανυποληψία, είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε το γεγονός ότι πολλά κλασικά ευρήματα της κοινωνικής ψυχολογίας έχουν αναπαραχθεί επανειλημμένα, όπως τα φαινόμενα που μελέτησε ο Milgram (στην παλιά μελέτη της υποταγής στην οποία οι συμμετέχοντες ανέβαζαν τα επίπεδα του ηλεκτροσοκ, όπως νομίζουν, μέχρι τα 450 V, προκαλώντας φαινομενικά αβάσταχτο πόνο στους άλλους, απλώς και μόνο επειδή τους το ζητούσαν). Ο ίδιος ο Milgram αναπαρήγαγε το φαινόμενο αρκετές φορές, σε διαφορετικούς πληθυσμούς και με ομάδες διαφορετικών υποβάθρων. Ακόμα και σήμερα το φαινόμενο είναι ανθεκτικό, πενήντα χρόνια μετά, στα χέρια άλλων ερευνητών. Και ακόμα και σήμερα άλλοι άνθρωποι επεκτείνουν αυτό το εύρημα: μόλις την τελευταία εβδομάδα διάβασα μια μελέτη στην οποία ατρόμητοι ερευνητές αναρωτήθηκαν αν οι άνθρωποι θα χορηγούσαν ηλεκτροσοκ σε ρομπότ σε ανάλογες περιστάσεις (η απαντηση είναι ΝΑΙ).

Ακόμα σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι κάτι θετικό έχει αναδειχθεί από την κρίση της αναπαραγωγιμότητας. Κάτι ζωτικής σημασίας για όλες τις πειραματικές επιστήμες. Επί χρόνια, ήταν αρκετά δύσκολο να δημοσιευτεί σε καλό περιοδικό μια απευθείας αναπαραγωγή, ή η αποτυχία αναπαραγωγής ενός πειράματος. Σε όλη μου την καριέρα, και πολύ πριν από αυτήν, τα περιοδικά επέμεναν ότι τα άρθρα πρέπει να εκθέτουν πρωτότυπα αποτελέσματα. Πριν μερικά χρόνια απέτυχα απολύτως να αναπαράγω μια συγκεκριμένη μελέτη, αλλά δεν επεδίωξα να δημοσιεύσω το γεγονός διότι ήξερα ότι δεν θα ενδιέφερε πολλά άτομα. Τώρα, ευτυχώς, το κλίμα στην επιστημονική κοινότητα έχει αλλάξει. Από τότε που πρωτο-ανέφερα τα ζητήματα αυτά τον περασμένο Δεκέμβρη, αρκετοί κορυφαίοι ερευνητές στην ψυχολογία ανακοίνωσαν εκτεταμένες ενέργειες για την αναπαραγωγή πρηγούμενων μελετών, και την δημιουργία κινήτρων στους επιστήμονες έτσι ώστε να μην αισθάνονται ότι χάνουν τον καιρό τους κάνοντας κάτι που δεν πρόκειται να αξιολογηθεί θετικά από τις επιτροπές δημοσίευσης.

Το Reproducibility Project από το Center for Open Science είναι ήδη καθοδόν, με την πρώτη λευκή χάρτα αναφορικά με τις ψυχολογικές και κοινωνικές συνιστώσες της ίδιας της αναπαραγώγιμης έρευνας. Χάρι στους Daniel Simons και Bobby Spellman, το περιοδικό Perspectives in Psychological Science δέχεται τώρα υποβολές άρθρων γιά ένα νέο τμήμα που θα υπάρχει σε κάθε τεύχος, αφιερωμένο στην αναπαραγώγιμη έρευνα. Το περιοδικό Social Psychology σχεδιάζει ένα ειδικό τεύχος με αναπαραγωγές σημαντικών ευρημάτων στην κοινωνική ψυχολογία, και έχει ήδη λάβει 40 υποβολές (Σημ. του Μτφ: πρόκειται μάλλον για αυτό εδώ). Άλλα περιοδικά στην νευροεπιστήμη και την ιατρική επιδίδονται σε ανάλογες προσπάθειες. Ο συνεργάτης μου στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Todd Gureckis μόλις χρησιμοποίησε την υπηρεσία Amazon Mechanical Turk για να αναπαραγάγει ένα μεγάλο αριθμό ευρημάτων στην γνωστική ψυχολογία. Και μόλις την τελευταία εβδομάδα, ο Uri Simonsohn δημοσίευσε ένα άρθρο για την αντιμετώπιση του διασήμου προβλήματος του συρταριού, του γεγονότος ότι τα αρνητικά αποτελέσματα, όπως αποδεικνύεται ιστορικά, μένουν αδημοσίευτα.

Πρέπει ακόμα να θυμόμαστε ότι η κοινωνική ψυχολογία δεν είναι το μοναδικό πεδίο που θίγεται από αυτά τα προβλήματα - η ιατρική επίσης έχει αντιμετωπίσει τους ίδιους ακριβώς προβληματισμούς. Αλλά, όπως επισημαίνει ο Brian Nosek, από το κέντρο Center for Open Science, σε ηλεκτρονικό μήνυμα που μου απηύθυνε, οι ψυχολόγοι είναι προνομιακά καταρτισμένοι για να αντιμετωπίζουν τέτοια ζητήματα. "Η ψυχολογία είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης με την αναπαραγωγιμότητα, με το να στρέφει την ερευνητική της εμπειρογνωμοσύνη στον εαυτό της", έγραψε.

Είτε η κοινωνική προέγερση αποδειχθεί αληθής είτε ότι, και είτε αποδειχθεί ότι είναι σημαντική συνιστώσα της νοητικής μας ζωής είτε όχι, είτε απλώς ένας αμελητέος παράγοντας που εύκολα υπερβαίνεται από άλλους, ολόκληρη η ψυχολογία και ολόκληρη η επιστήμη θα ωφεληθούν από την επαυξημένη προσπάθεια για αναπαραγώγιμη έρευνα. Αν, στη χειρότερη περίπτωση, μελέτες μίας δεκαετίας αποδειχθούν λιγότερο σημαντικές από όσο αρχικά πιστευόταν, δεν θα έρθει το τέλος του κόσμου. Και αν, παραπλεύρως, οδηγήσει σε μια κουλτούρα πιο προσεκτικής επιστήμης, το ισοζύγιο θα καταλήξει να είναι και θετικό.

Παρασκευή, Μαρτίου 27, 2015

Philosophy of Cognitive Science - σελίδα στο facebook

Philosophy of Cognitive Science (link)



Τι σχέση έχει η φιλοσοφία με τη γνωσιακή επιστήμη;
Τι σχέση έχει η βιολογία με τις νευροεπιστήμες;
Τι είναι νους; Τι είναι ζωή; Τι είναι συνείδηση;
Τα ζώα, έχουν νοημοσύνη;
Υπάρχει ψυχή;
Έχει νόημα η αναζήτηση απαντήσεων για τη συνείδηση;
Ποια η σχέση μας με τον κόσμο;
Οι μηχανές, μπορούν πραγματικά να σκεφτούν; Ακόμα ακόμα, θα μπορούσαν να αναπτύξουν συνείδηση; 
Θα μπορέσουμε κάποτε να πετύχουμε το mind uploading;
Είναι ο νους μας εκτεταμένος ή βρίσκεται κλεισμένος μέσα στο κρανίο μας;
...

Κοινός στόχος Επιστήμης και Φιλοσοφίας είναι να θέτουν τα κατάλληλα ερωτήματα.

Σάββατο, Φεβρουαρίου 21, 2015

FENS-Featured Regional Meeting (FFRM) 2015

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εταιρειών για τις Νευροεπιστήμες (FENS) και οι επιστημονικές Εταιρείες Νευροεπιστημών της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Σερβίας έχουν την τιμή να ανακοινώσουν ότι το διεθνές συνέδριο FENS-Featured Regional Meeting (FFRM) θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη από 7 έως 10 Οκτωβρίου 2015 στο συνεδριακό κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης». Κοινή πεποίθηση όλων μας είναι ότι τo FFRM, το οποίο ανά διετία προσφέρει τη δυνατότητα διεπιστημονικής αλληλεπίδρασης μεταξύ κορυφαίων νευροεπιστημόνων και πρωτοπόρων επιστημόνων άλλων ειδικοτήτων για την ανάπτυξη νέων τεχνικών και τεχνολογιών, βρίσκει το 2015 στη Θεσσαλονίκη τον τόπο που μπορεί να ενώσει τους πολιτισμούς Ελλάδας, Ισραήλ και Σερβίας και να εκφράσει την κοινή αγωνία των λαών τους για πρόοδο και διάκριση.
Η διεθνής οργανωτική επιτροπή του συνεδρίου κατάρτισε ένα επιστημονικό πρόγραμμα που θα φέρει στη χώρα μας περισσότερους από 170 νευροεπιστήμονες από όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών :
- τον κάτοχο του Βραβείου Νόμπελ Φυσιολογίας / Ιατρικής για το 2014 Καθηγητή του Πανεπιστημίου UCL κ. John O’Keefe. Σε μία εκδήλωση ανοικτή για το κοινό στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Καθηγητής κ. O’Keefe θα παρουσιάσει τις συναρπαστικές ανακαλύψεις του αναφορικά με το σύστημα πλοήγησης του εγκεφάλου.
- τον Καθηγητή κ. Νίκο Λογοθέτη, Διευθυντή του Ινστιτούτου Max Planck της Γερμανίας, από τους κορυφαίους παγκοσμίως επιστήμονες στο χώρο της Λειτουργικής Μαγνητικής Τομογραφίας (fMRI). Ο Καθηγητής κ. Λογοθέτης θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της έρευνάς του για την αποσαφήνιση των μηχανισμών της μάθησης στον ανθρώπινο εγκέφαλο.
- τον Καθηγητή κ. Henry Markram του Πανεπιστημίου EPFL της Ελβετίας, συντονιστή του Human Brain Project (European Union’s FET Flagship Project), το οποίο έχει τον φιλόδοξο στόχο να συνθέσει ένα μαθηματικό ανάλογο του ανθρώπινου εγκεφάλου με τη χρήση υπερ-υπολογιστών.
- την Καθηγήτρια κ. Carmen Sandi του Πανεπιστημίου EPFL της Ελβετίας, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Συμπεριφορικής Γενετικής, η οποία θα αναφερθεί στον αναδυόμενο κλάδο της νευροοικονομίας, στην προσπάθεια να κατανοηθούν οι λειτουργίες του εγκεφάλου που συμμετέχουν στη λήψη οικονομικών αποφάσεων.
Το FFRM 2015 θα είναι ένα συνέδριο εστιασμένο στον νέο επιστήμονα. Έχει δοθεί η δυνατότητα σε νέους ερευνητές από όλο τον κόσμο να παρουσιάσουν την εργασία τους στο ίδιο βήμα με τους καταξιωμένους συναδέρφους τους, ενώ η παρουσία της ελίτ του επιστημονικού γίγνεσθαι ευελπιστούμε να αποτελέσει έμπνευση και κίνητρο για τους νέους όλων των ηλικιών.
Στους βασικούς θεματικούς άξονες του συνεδρίου (Μοριακή/Κυτταρική Νευροεπιστήμη,Αναπτυξιακή Νευροεπιστήμη, Νευρωνικά Κυκλώματα και Συστήματα, Γνωσιακή και Συμπεριφορική Νευροεπιστήμη, Κλινική Νευροεπιστήμη, Νευρομηχανική και Υπολογιστική Νευροεπιστήμη κ.α) καλείστε με τη συμμετοχή σας να προσθέσετε τη δική σας επιστημονική προσέγγιση και συμβολή.
Καλούμε κάθε ενδιαφερόμενο να εκδηλώσει την πρόθεση συμμετοχής του στις εργασίες του συνεδρίου, το οποίο συνοδεύεται από ένα πολύ ενδιαφέρον κοινωνικό πρόγραμμα, με στόχο το FFRM 2015 να αποτελέσει μία αξέχαστη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες.
Για περισσότερες πληροφορίες, προθεσμίες, υποβολή εργασιών, εγγραφή επισκεφθείτε τον ιστότοπο του συνεδρίου http://ffrm2015.com
Προέλευση Ανακοίνωσης Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εταιρειών για τις Νευροεπιστήμες (FENS) και Επιστημονικές Εταιρείες Νευροεπιστημών της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Σερβίας στις 11/02/2015 @ 15:43  (http://www.auth.gr/news/anouncements/18268)

Σάββατο, Νοεμβρίου 22, 2014

3o Πανελλήνιο Συνέδριο Φιλοσοφίας της Επιστήμης



Ο Τομέας Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Επιστήμης και της Τεχνολογίας του
Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του
Πανεπιστημίου Αθηνών οργανώνει το 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Φιλοσοφίας της
Επιστήμης (27-29 Νοεμβρίου 2014) στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Στις θεματικές ενότητες του Συνεδρίου εμπίπτουν όλες οι περιοχές της
φιλοσοφίας των επιστημών υπό την ευρεία έννοια του όρου. Επίσης εμπίπτουν
ευρύτερες περιοχές της φιλοσοφίας (μεταφυσική, γνωσιολογία, ηθική,
φιλοσοφία της γλώσσας, φιλοσοφία του νου, ιστορία της φιλοσοφίας,
κοινωνική και πολιτική φιλοσοφία) στο βαθμό που οι ανακοινώσεις
σχετίζονται με θέματα που αφορούν την επιστήμη. Το Συνέδριο περιλαμβάνει
ομιλίες και συμπόσια και είναι ανοικτό σε όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής
και ερευνητικής κοινότητας.

Ο χώρος διεξαγωγής του συνεδρίου είναι οι αίθουσες του τμήματος ΜΙΘΕ
(Πανεπιστημιούπολη, είσοδος από την Ούλωφ Πάλμε).

Για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το πρόγραμμα των εισηγήσεων και
το βιβλίο περιλήψεων μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του συνεδρίου
στο:http://greekphilsci.blogspot.gr/

Παρασκευή, Νοεμβρίου 14, 2014

Μπαλτάς και Βιτγκενστάιν




Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η παρουσίαση του ομότιμου καθηγητή ΕΜΠ Α.Μπαλτά με τίτλο “Λούντβιχ Βιτγκενστάιν: Από τη Βιέννη, στα χαρακώματα του Μεγάλου Πολέμου και από εκεί στο Κέιμπριτζ». 

Η παρουσίαση έγινε στα πλαίσια σειράς διαλέξεων στον Βύρωνα (Λαμπηδόνα) με πολύ ενδιαφέροντα Ιστορικά και Φιλοσοφικά θέματα. Ο Α.Μπαλτάς παρουσίασε τις πιο γνωστές ερμηνείες/αποτιμήσεις του έργου του Wittgenstein, γαρνίροντας με ενδιαφέρουσες ιστορικές λεπτομέρειες που κράτησαν την παρουσίαση του έργου του γνωστού φιλόσοφου μέσα στο πλαίσιο στο οποίο δημιουργήθηκαν. Έτσι, αποφεύχθηκε η σχεδόν "θρησκευτική" ματιά πολλών διηγήσεων που μιλούν για την "τρελή διάνοια", εν είδει "σούπερ ήρωα" που δημιουργεί από το μηδέν καθοδηγούμενος ενδεχομένως από τα "ανώτερα γονίδια", το "ανώτερο IQ" (ή τον "ανώτερο/διαφορετικό εγκέφαλο"). Στο τέλος ο Α. Μπαλτάς πρόσθεσε και την δική του πρωτότυπη ερμηνεία: Η μεγάλη φιλοσοφική και μεθοδολογική αξία του Tractatus έγκειται στο γεγονός ότι το φιλοσοφικό κτίσμα ανεγείρεται με την χρήση υλικών συμβατών με την κυρίαρχη τότε θετικιστική θεώρηση της Λογικής (και της φιλοσοφίας), ενώ στο τέλος του φιλοσοφικού κτισίματος ο φιλόσοφος τοποθετεί και το εργαλείο με το οποίο καταστρέφεται η φαινομενικά απρόσβλητη σταθερότητά του (οι παρομοιώσεις δικές μας – το ίδιο και η όποια παραμόρφωση της άποψης του Α. Μπαλτά).  

Μπύρα Ουίσκι και Μπαλτάς


Σάββατο, Οκτωβρίου 18, 2014

Επιστήμονες με... πατέντα

Είχατε μια καταπληκτική και καινοτόμο ιδέα, την οποία μετουσιώσατε σε ένα πλήρες θεωρητικά και πειραματικά άρθρο, αλλά η δημοσίευσή του απορρίφθηκε από τους κριτές του επιστημονικού περιοδικού επειδή ακριβώς η ιδέα σας ήταν υπερβολικά...καινοτόμος; Μην πανικοβάλλεστε, τώρα υπάρχει λύση!

Για την ακρίβεια, η λύση υπάρχει εδώ και 27 χρόνια. Το 1987, ο καθηγητής φυσικής William G. Hoover βρέθηκε λίγο πολύ στην θέση που περιγράφηκε στην προηγούμενη παράγραφο. Απογοητευμένος από αυτή την εξέλιξη, σκεφτόταν τι διαφορετικό θα μπορούσε να κάνει ώστε η εργασία του να κερδίσει την αναγνώριση που της άξιζε. Κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού κι ενώ ο νους του παρέμενε κολλημένος στην προαναφερθείσα σκέψη, κρυφάκουσε την συνομιλία δύο Ιταλίδων που κοσμούσαν κάποιον γνωστό τους με τη φράση "Stronzo bestiale", ελληνιστί μαλάκας με πατέντα. Η ιδέα που του γεννήθηκε από αυτό το γεγονός αποδείχθηκε ακόμη πιο καινοτόμος. Άλλαξε τον τίτλο του άρθρου, πρόσθεσε ως τρίτο συγγραφέα τον Stronzo Bestiale και το ξαναέστειλε στο ίδιο περιοδικό. Αυτή τη φορά το άρθρο δημοσιεύτηκε, και για του λόγου το αληθές δείτε εδώ. Ο δε Stronzo Bestiale έχει και προφίλ στο Scopus όπου φαίνεται πως διδάσκει φυσική στο πανεπιστήμιο της Βιέννης, ενώ έχει κάνει και δεύτερη δημοσίευση!

Το όλο γεγονός ανακάλυψε πρόσφατα ένας Ιταλός φυσικός, και τις λεπτομέρειες της αληθινά (και τουλάχιστον) αστείας αυτής ιστορίας μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ

Προσοχή λοιπόν στους επιστήμονες με πατέντα...

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 14, 2014

Studying music increases blood flow to the brain

30 minutes of musical training can increase blood flow to the left hemisphere of the brain, so says a new study carried out by the University of Liverpool.
Musical mind 
A group of 14 musicians and 9 non-musicians were both given musical and word-generating tasks while their brain activity was monitored. The brain activity for both tasks were very similar in the group of musicians, but not in the group of non-musicians.

This was followed by a separate test in which another group of non-musicians was given 30 minutes of musical training (involving learning to tap a complex rhythm) and then given the word and music tasks once again. 
Gallery: Stunning pictures of classical music in conflict

Brain activity in this second group of non-musicians before the musical exercise showed no significant similarities with the first group, but after the musical training the brain activity had more in common with them.

Amy Spray, who carried out the experiments, commented: "The areas of our brain that process music and language are thought to be shared and previous research has suggested that musical training can lead to the increased use of the left hemisphere of the brain."

Dr Georg Mayer, also of the University of Liverpool, said: "This suggests that the correlated brain patterns were the result of using areas thought to be involved in language processing. Therefore we can assume that musical training results in a rapid change in the cognitive mechanisms utilised for music perception and these shared mechanisms are usually employed for language."



Read more at http://www.classicfm.com/music-news/

Τρίτη, Απριλίου 29, 2014

Περίεργες Φυλές και στερεότυπα

"Οι Σενηλλέ ζουν κυρίως σε παραθαλάσσιες περιοχές με εύφορο έδαφος και ήπιο κλίμα. Η πλούσια κουζίνα τους περιλαμβάνει πολύ κρέας, ψάρια και λαχανικά. Εκμεταλλεύονται διατροφικά σχεδόν ολόκληρο το ζώο, από τα εντόσθια και το στομάχι μέχρι τον ..εγκέφαλο, που τρώγεται σε ένα είδος τοπικής παραδοσιακής σούπας. Ιστορικές πηγές αναφέρουν πως πολλές φορές κατά το παρελθόν, γειτονικές κοινότητες εμπλέκονται σε διενέξεις που συχνά οδήγησαν σε αιματηρούς πολέμους. Ακόμη και σήμερα μπορεί κάποιος να βρει ίχνη αυτής της παράδοσης, τις περισσότερες φορές με την μορφή υποτιμητικών αστείων για τους κατοίκους Σενιλέ που κατοικούν σε γειτονικές κοινότητες - αν και μερικές φορές αυτές οι διαφορές λαμβάνουν και πιο επιθετικές μορφές".

Πως φαντάζεστε πως ζουν οι Σενηλλέ? Τι ρούχα φοράνε? Πριν διαβάσετε παρακάτω, προσπαθήστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις αυτές, αφήνοντας ελεύθερη την φαντασία σας. Και τώρα διαβάστε ανάποδα το όνομα της φυλής. Ναι, αυτή η διήγηση αναφέρεται στους Έλληνες. Και ναι, τα στοιχεία που αναφέρει είναι πέρα για πέρα αληθινά. Το κοκορέτσι, η μοσχαρίσια γλώσσα, να μυαλά του αρνιού, είναι όλα παραδοσιακά εδέσματα που τρώγονται με λεμονάκι. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας υπάρχουν διπλανά χωριά ή πόλεις που εχθρεύονται η μία την άλλη - λόγου χάρη στην Κεφαλλονιά, το Αργοστόλι με το Ληξούρι υπήρξαν εχθροί (χωρίς εισαγωγικά) από την εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου, ενώ σήμερα υπάρχει συνήθως απλώς μια χιουμοριστική υποτιμητική διάθεση μεταξύ των κατοίκων των δυο πόλεων.

Ωστόσο μπορείτε να πείτε πως σχηματίσατε μια ακριβή εικόνα για το πως είναι οι Έλληνες? Το 1956 η Αμερικάνικη ανθρωπολογική ένωση, παρουσίασε μια παρόμοια αναφορά για τους Αμερικάνους. Πρόκειται για μια επίδειξη του "στερεότυπου", όπως το μελετά η κοινωνική ψυχολογία. Στόχος τους ήταν να δείξουν πως, η δημιουργία στερεότυπων δεν απαιτεί η ομάδα να είναι εντελώς διαφορετική (ή εξωτική) σε σχέση με την ομάδα όπου εντάσσουμε τον εαυτό μας. Αντίθετα τείνουμε να δημιουργούμε γρήγορα στερεοτυπικές εικόνες για μια ομάδα, όταν έχουμε περιορισμένες πληροφορίες για αυτή - ακόμη και αν η ομάδα αυτή μας είναι εξαιρετικά οικεία.

Το στερεότυπο δεν ισοδυναμεί με ψευδή πληροφορία. Μπορεί να περιέχει χαρακτηρισμούς που είναι ακριβέστατοι και χαρακτηρίζουν σωστά ορισμένα μέλη της ομάδας. Είναι ένα είδος "νοητικής συντόμευσης" (shortcuts), δηλαδή ένας τρόπος που μας βοηθά να πάρουμε γρήγορες αποφάσεις ενώ διαθέτουμε λίγες πληροφορίες. Η γενίκευση χαρακτηριστικών (που μπορεί να ισχύουν πράγματι για ορισμένα άτομα μιας ομάδας) σε ολόκληρο τον πληθυσμό μπορεί να είναι επικίνδυνη και να οδηγήσει σε διακρίσεις ρατσιστικές ή σεξιστικές.

Ο τρόπος που επιδρούν τα στερεότυπα στη συμπεριφορά μας είναι εξαιρετικά πολύπλοκος και δε θα επεκταθούμε εδώ. Πολύ επιγραμματικά θα αναφέρουμε μερικές έρευνες με αξιοπερίεργα αποτελέσματα που όμως δείχνουν την δύναμη της επιρροής που μπορεί να έχει επάνω μας ο στερεοτυπικός λόγος. Λόγου χάρη φοιτητές εκτέθηκαν σε στερεοτυπικές λέξεις που χαρακτηρίζουν την τρίτη ηλικία και στη συνέχεια φάνηκε πως περπατούσαν πιο αργά σε σχέση με την ομάδα ελέγχου καθώς επίσης είχαν μειωμένη απόδοση σε δοκιμασίες αναγνώρισης λέξεων (Bargh, Chen, & Burrows, 1996; Kawakami, Young, & Dovidio,2002). Παρομοίως, φοιτητές στους οποίους παρουσιάστηκαν λέξεις που συνδέονται με την έννοια "χούλιγκαν", απάντησαν σωστά σε λιγότερες ερωτήσεις γενικών γνώσεων - σε αντίθεση με φοιτητές που είδαν λέξεις που χαρακτηρίζουν το στερεότυπο του καθηγητή, οπότε και η απόδοσή τους αυξήθηκε (Dijksterhuis & van Knippenberg, 1998).

Ακόμη, λέγοντας σε Αφροαμερικανούς φοιτητές πως θα συμμετάσχουν σε ένα πείραμα που μετρά την "νοημοσύνη που σχετίζεται με τον αθλητισμό", μειώθηκε το ποσοστό των εύστοχων χτυπημάτων σε μια δοκιμασία γκολφ - ενώ αντίστοιχα Λευκοί φοιτητές αστοχούσαν περισσότερο όταν τους είπαν πως "θα μετρηθεί η φυσική αθλητική ικανότητά σας" (Stone, Lynch, Sjomeling, & Darley, 1999). Οι εκφράσεις αυτές είναι στερεοτυπικές και ιδιαίτερα διαδεδομένες στις ΗΠΑ. Τέλος, φοιτήτριες μαθηματικών που συμπλήρωναν μια δύσκολη εξέταση έδειξαν μειωμένη απόδοση όταν τους είπαν πριν την δοκιμασία πως θα διερευνηθούν διαφορές μεταξύ των φύλων όσον αφορά τις εγγενείς ικανότητες στα μαθηματικά (Spencer, Steele, & Quinn, 1999).
Για περισσότερες πληροφορίες και έρευνες όσον αφορά τα στερεότυπα μπορείτε να διαβάσετε το αντίστοιχο άρθρο του καθηγητή S.Plous.
Μάρκος Σελλής

Υ.Γ: Σο φεστιβάλ επιστημών που ξεκινά αύριο, οι εθελοντές από το ΠΜΣ Γνωσιακής Επιστήμης θα έχουν σχετικές ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις. Η έννοια του στερεότυπου συναντάται σε πολλά και διαφορετικά πλαίσια όπως θα δείτε.

Δευτέρα, Απριλίου 28, 2014

Ομιλία του Μ. Τσακίρη

Πως αντιλαμβανόμαστε το σώμα μας; Πρωτοποριακά πειράματα όπως τον Rubber Hand Illusion δείχνουν ότι πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία - φαίνεται πως κυριολεκτικά μπορούμε να νιώσουμε ένα ξένο μέλος ως συνέχεια του σώματός μας κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες. Ο Μ.Τσακίρης ασχολείται μεταξύ άλλων με αυτό το νέο πεδίο της πειραματικής ψυχολογίας.

Σήμερα θα πραγματοποιηθεί η ομιλία του καθηγητή Μάνου Τσακίρη, University of London με θέμα: “Body-conscious? Yes, but in what way(s)? ” που θα πραγματοποιηθεί σήμερα Δευτέρα 28 Απριλίου 2014, ώρα 19:00 – 21:00, στο Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης», Κεντρικό κτήριο, Πανεπιστημίου 30.

Το πολύ ενδιαφέρον πείραμα του Rubber Hand Illusion μπορείτε θα έχετε την ευκαιρία να το παρακολουθήσετε από κοντά, στο Athens Science Festival από την αντίστοιχη ομάδα των εθελοντών του ΠΜΣ Γνωσιακής επιστήμης Αλεξία Πέτροβα, Βαγγέλη Σαμαρά και την Αμαλία Τσακίρη.

 

Πέμπτη, Μαρτίου 06, 2014

ΧαραLab

Η παρουσίαση της ερχόμενης συνάντησης φεύγει λίγο από τα στενά (sic) όρια της Γνωσιακής Επιστήμης, ή καλύτερα τα διευρύνει ακόμη περισσότερο! Υπεύθυνος γι΄ αυτή τη "παρασπονδία" ένας απόφοιτος του έτερου μεταπτυχιακού του ΜΙΘΕ, του ΙΦΕΤ δηλαδή, ονόματι Παππάς Δημήτριος. Το θέμα έχει τίτλο «συνείδηση: μεταξύ αναγωγής κι ανάδυσης» και φιλοδοξεί να συνδυάσει τη φιλοσοφία με τα μαθηματικά.

Το ραντεβού πλέον γνωστό: στις 18:00 στις αίθουσες του ΜΙΘΕ. Με εντολή Σαμαρά :-)

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 26, 2014

Δεκάδες ψεύτικες μελέτες έγιναν δεκτές σε επιστημονικά συνέδρια

Δεκάδες ψεύτικες μελέτες έγιναν δεκτές σε επιστημονικά συνέδρια
To σκάνδαλο των ψεύτικων μελετών βάζει την επιστήμη στο μικροσκόπιο  

Γκρενόμπλ, Γαλλία
Τουλάχιστον 120 πλαστές μελέτες, γραμμένες από πρόγραμμα υπολογιστή, δημοσιεύτηκαν τα τελευταία χρόνια στα πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων. Την αποκάλυψη έκανε ένας «ακτιβιστής» της επιστημονικής αξιοπιστίας, ο οποίος ανάγκασε μεγάλους εκδοτικούς οίκους να αποσύρουν τις επίμαχες δημοσιεύσεις και να λάβουν μέτρα για να προστατεύσουν το κύρος τους.

Ο Σιρίλ Λαμπέ, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Ζοζέφ Φουριέ στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας, ανέπτυξε έναν αλγόριθμο που σαρώνει τη βιβλιογραφία και εντοπίζει ψεύτικες δημοσιεύσεις γραμμένες από το πρόγραμμα SCIgen.

Το SCIgen (το όνομα βγαίνει από τη φράση «γεννήτρια επιστήμης») δημιουργήθηκε το 2005 από ερευνητές του MIT και χρησιμοποιεί τυχαίους συνδυασμούς φράσεων για να παράγει πλαστές μελέτες Επιστήμης Υπολογιστών (μια παραλλαγή του SCIgen παράγει μάλιστα σατιρικές μελέτες Φυσικής στο δικτυακό τόπο arXiv vs. snarXiv).

Οι δημιουργοί του προγράμματος ήθελαν να δείξουν ότι ακόμα και ψεύτικες μελέτες μπορούν να γίνουν δεκτές σε επιθεωρήσεις και συνέδρια. Όπως αποδεικνύεται, όμως, το λογισμικό έχει χρησιμοποιηθεί πολύ περισσότερες φορές από ό,τι θα φανταζόταν κανείς.

Τα τελευταία δύο χρόνια, ο αλγόριθμος του Λαμπέ εντόπισε πάνω από 120 «μελέτες» του SCIgen στα δημοσιευμένα πρακτικά 30 και πλέον συνεδρίων που πραγματοποιήθηκαν το διάστημα 2008-2013, τα περισσότερα στην Κίνα.

Οι 16 από αυτές βρίσκονταν σε πρακτικά που δημοσίευσε ο μεγάλος γερμανικός οίκος Springer, και οι υπόλοιπες σε πρακτικά που δημοσίευσε το αμερικανικό Ινστιτούτο Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών (IEEE).

«Οι μελέτες είναι εύκολο να εντοπιστούν» λέει ο Λαντέ στο δικτυακό τόπο του Νature (του οποίου ο εκδότης είναι ανταγωνιστής της Springer και του IEEE).

Ο αλγόριθμος, σχεδιασμένος να ανιχνεύει το χαρακτηριστικό λεξιλόγιο του SCIgen, είχε παρουσιαστεί το 2005 σε δημοσίευση του Λαντέ στην επιθεώρηση Scientometrics της Springer.

Η Springer ενημερώθηκε για το θέμα από τον Λαντέ το 2005 και αφαίρεσε άμεσα τις επίμαχες μελέτες, όπως συνέβη και με τo IEEE στα τέλη του 2013. Και οι δύο εκδότες διαβεβαιώνουν ότι έλαβαν μέτρα για να αποτρέψουν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.

Προκαλεί όμως εντύπωση πώς οι πλαστές μελέτες διέφυγαν της προσοχής των επιστημόνων που αναλαμβάνουν να ελέγξουν τα άρθρα των συναδέλφων τους πριν από τη δημοσίευσή τους. Το Nature δηλώνει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν μπορούσε να έρθει σε επαφή με τους ερευνητές που υπέγραφαν τη μελέτη και τους επιμελητές τους, ούτε γνωρίζει το εάν οι ερευνητές που εμφανίζονται στις μελέτες είχαν επίγνωση για τη χρήση των ονομάτων τους.

Όπως φαίνεται, οι προσπάθειες του Λαντέ είναι άκρως αποτελεσματικές στον πόλεμο κατά της επιστημονικής απάτης. Το 2010, χρησιμοποίησε το SCIgen για να παράξει 102 ψεύτικες μελέτες, οι οποίες περιείχαν παραπομπές σε άλλες ψεύτικες μελέτες, στο φανταστικό όνομα «Ίκε Άνκαρε). Οι μελέτες αυτές εισήχθησαν στη βιβλιογραφική υπηρεσία Google Scholar και ο Ίκε Άνκαρε έγινε ο 21ος ερευνητής με τις περισσότερες παραπομπές στη βιβλιογραφία, πιο πάνω και από τον Αϊνστάιν.

Σε ένα άλλο, πιο πρόσφατο περιστατικό, ο επιστημονικός δημοσιογράφος του Χάρβαρντ Τζον Μποχάνον δημιούργησε μια πλαστή μελέτη και ξεγέλασε τις 157 από τις 304 επιθεωρήσεις ανοιχτής πρόσβασης στις οποίες απευθύνθηκε.

Σύμφωνα με τον Λαντέ, πάντως, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ανοιχτές (δωρεάν) επιθεωρήσεις είναι λιγότερο αξιόπιστες, αφού το σκάνδαλο που αποκάλυψε αφορά παραδοσιακές, συνδρομητικές εκδόσεις.

ΠΗΓΗ: http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1231298744

Σάββατο, Φεβρουαρίου 22, 2014

Προτάσεις για γνωσιακά κουστούμια #Τριώδιο_2014

Με εμφανή τη χθεσινή διάθεση (και βαρυστομαχιά από τα ψητά που θυσία έγιναν στον βωμό του ναού-ΜΙΘΕ), το μπλογκ της γνωσιακής κάνει παρέα στο ξεσάλωμα και τις καούρες σας. Για αυτές τις απόκριες θα σας λύσουμε τα χέρια (προσωρινά, μέχρι να δεθούν στην πλάτη μετά λευκής oversized πουκαμίσας) και θα σας προτείνουμε μοναδικά σύνολα, κομψά γνωσιακά αποκρυατικα κουστούμια για να καταπλήξετε τα πλήθη με την πρωτοτυπία σας.

Έχουμε και λέμε:
Grandmother cell: η προφανής αμφίεση με μασέλα, λευκή περούκα και ανατομικό παπουτσάκι με νευροάξονα να κρέμεται ως ουρά ή ζωγραφισμένο στο πόδι.
Cocktail party effect: το μόνο που χρειάζεσαι είναι ένα ποτήρι του μαρτίνι και να πετάγεσαι από πηγαδάκι σε πηγαδάκι.
Pop out effect: απαιτεί παρέα, η οποία και θα ντυθεί όλη με ένα προαποφασισμένο χρώμα. Ένας θα επιλέξει να ξεχωρίσει με outfit (και μακιγιάζ) διαφορετικού χρώματος για να κάνει Pop out (#προτάσεις_για_παρέες).
Αμύγδαλα: μπορούν να ντυθούν δύο άτομα κρατώντας γνωστό ξηροκάρπι (#προτάσεις_για_ζευγάρια).
Unilateral neglect: ντύσου ό,τι θες. Μαφιόζος με unilateral neglect , Μάγια η μέλισσα με unilateral neglect, Τουταγχαμών με unilateral neglect  κοκ.To μόνο που πρέπει να κάνεις είναι να ντυθείς μόνο από τη μία πλευρά. Ισχυρίσου ότι δεν έχεις καθρέφτη σπίτι.
Μοντέλο: ψηλοτάκουνο με skinny jeans και απλό τοπ (έτσι έλεγε η Τάιρα στο ΑΝΤΜ) και book φωτογραφιών.
Δυναμικό μοντέλο: όλα τα παραπάνω αλλά με καλύτερο φιζίκ, έντονα χαρακτηριστικά προσώπου και μαλλί πιασμένο ψηλή αλογοουρά.
Αναπαράσταση του εαυτού σου: εκτός από το πιο απλό, πιο λιτό και πιο απέριττο είναι και μία ενδιαφέρουσα μεταφορά της κλασικής εξυπνάδας «ντύθηκα ο εαυτός μου χεχε». Παραμένει εξυπναδίστικο, βέβαια.
Rubber hand illusion: θα χρειαστείς μόνο ένα πλαστικό χέρι.
Κεντρικό βοθρίο: από τα πιο δύσκολα και μπουγιόρικα κουστούμια. Απαιτεί μεγάλη παρέα, τα μέλη της οποίας θα ντυθούν λεκάνες. Αυτός που θα στέκεται στη μέση θα είναι το κεντρικό βοθρίο  (#προτάσεις_για_παρέες).
Μικρογλοιακό κύτταρο: κρέμασε πάνω σε χλαπάτσες και όσο το πάρτυ καλά κρατεί, γύρνα τριγύρω, συμμάζευε και πέτα τα σκουπίδια. Βοηθάει να μην είσαι 1.85.
Ιππόκαμπος: περισσότερες λεπτομέρειες εδώ.
Σύνδρομο αναρχικού χεριού: Απλά τα πράγματα, γυρνάς και πετάς μπουκάλια (αν δεν έχεις τα κότσια για μολότωφ).
Κύρια επίδραση: η αγαπημένη μας (κλεμμένη) ιδέα από αυτό. Σύμφωνα με το κείμενο πάντως, μπορούν να κυκλοφορούν μαζί ένας ψηλός κι ένας κοντός (#προτάσεις_για_ζευγάρια).*

(I do not own these ideas, they belong to their rightful owners. No copyright infringement intended.
Νιώστε ελεύθεροι να συμπληρώσετε.)
*Το κείμενο περιέχει και επιπλέον ιδέες, αλλά τις είδαμε κατόπιν εορτής. Κυριολεκτώ. Χθες γιορτάσαμε.

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 19, 2014

ΤσικνοΠαρασκευή στο ΧαραLab


Την Παρασκευή στις 18.00, στις αίθουσες του θρυλικού ΜΙΘΕ η βιολόγος και δευτεροετής φοιτήτρια του ΠΜΣ Γνωσιακής Επιστήμης Στέλλα Αγγελάκη θα μας μιλήσει για το "Tactile disadvantage" (για βιβλιογραφία δείτε Connell&Lynott(2010,2009). Στις 19:30, μετά την παρουσίαση τιμώντας την παράδοση, θα ρίξουμε διαμελισμένα χορτοφάγα άκακα ζωάκια στα κάρβουνα και θα τα καταβροχθίσουμε επί τόπου. Μουσική, τσίπουρα και κουβέντα θα ολοκληρώσουν την παραδοσιακή βραδιά. Το ΜΙΘΕ βρίσκεται εδώ. Άντε και το Πάσχα με σούβλισμα αρνιού